Ilumaailma trende kajastavast raportist selgub, et lähiaastatel ootab kosmeetikaturgu ees põnev aeg. Areneb infotehnoloogia ja muutumises on kõik, alates tarbijast kuni tootespetsiifikani välja.
Rääkides toimuvatest arengutest, on muutunud eelkõige tarbija ise. Turul on brändilojaalsus peaaegu olematuks saanud, sest tänapäeva tarbija ostab pigem toimeainet ja lahendust oma probleemile. Välise iluihaluse kõrval on ausse tõusnud sisemine sära, värskus ja rahulolu, tervisest pakatav välimus.
Nüüdistarbija jaoks on ilu mõiste muutunud. Iga aastaga on neid tarbijaid, kes mõistavad, et välimus, sealhulgas naha seisukord, sõltub otseselt nende tervislikust seisundist. Tervise tagab aga tasakaalustatud toit, piisav vedeliku tarbimine, liikumine ja kvaliteetne uni. Paljuski on see toonud turule uue minimalistliku mõtteviisi, et vähem on rohkem ja nahk kosmeetikatoodeteta on tervem ning kauem nooruslik.
Sisemine ilu
Tihti pole meie toidulaud aga piisavalt mitmekülgne ja siis on vajalik suukaudne vitamiinide ja ilujookide tarbimine, mis toetaksid ja stimuleeriksid meie organismi talitusi soovitud suunas. Peale vitamiinide on jõudnud siinsele turule esimesed kollageenijoogid, mida korrapäraselt manustades lubatakse nooruslikumalt välimust, pringimat nahka ja tuge naha uuenemisprotsessidele seestpoolt juba esimese paari nädalaga. Lähiaastad teevad inimeste elu aga veelgi lihtsamaks, sest turule on tulemas vitamiinide komplekskuurid, mis tagavad kõik vajaliku naha nooruslikkuse ja tervise saavutamiseks ning säilitamiseks.
Looduskosmeetika on suur ja kiirelt arenev tööstusharu, kus pannakse suurt rõhku teadustööle ja uute orgaaniliste toimeainete väljatöötamisele ning kombineerimisele. Hoolduse kõrval peaks kosmeetikatoode üha sagedamini olema ka mõnda probleemi kõrvaldav ehk raviefektiga.
Uue aasta suurim väljakutse
Lähiaastate suurim väljakutse saab olema loodusliku kosmeetika koostises allergeenide miinimumini viimine. 2017. aastal esitleti välismessidel palju nahahooldustooteid, mis lubavad senisest enam pöörata tähelepanu naha PH-tasemele, mitte liigselt sekkuda heade bakterite töösse ja nende loodud kaitsekihti ning välistada ärritavad komponendid.
Uued nahasõbraliku kosmeetika suundumused on kääritatud nahahooldustooted, ajurveda ja vegan-kosmeetika. Cosmoprofi messil esitleti mitmeid kääritamistehnoloogial valmistatud kosmeetikatooteid. Tegu on kosmeetikaga, mis valmistatud töötlemata toorainest, bakterite abil ja veeta. Kääritatud toodete populaarsus peitub läbini naha- ja loodussõbralikus tootmisviisis, mis aitab tarbijatel oma igapäevasest iluhooldusest ärritavaid sünteetilisi lisa- ja säilitusaineid eemaldada. Julgen väita, et peagi saab üha suuremaks müügiargumendiks just see, mida toode ei sisalda, et see oleks sünteetiliste lisaainete ja allergeenide vaba ning pole testitud loomadel.
Kõik need uuenduslikud trendid on meieni jõudnud tänu suurele Korea kosmeetika invasioonile. Korea kosmeetika on jõuliselt lääne tarbija ostueelistusi muutnud ja toonud kaasa mitmeetapilise iluhoolduse. Koreas tarbitakse kosmeetikat palju, sest klaar veatu nahk ja ühtlane jume on staatuse märk ja luksuse sümbol.
Maskide aasta
“Puhasta, koori, toida ja niisuta!” on olnud Korea ilurituaalide alus. Paljuski saavad need olema ka siinsetel turgudel 2018. aasta märksõnad, kasvab maskide ja looduslike hooldustoodete populaarsus. Lähiaastad toovad uudse tekstuuriga kihisevad, geeljad, pulbised (veevabad) temperatuuri või vedelikuga kokku puutudes kuju või tekstuuri muutvad maskid. Maskid ei piirdu enam pelgalt näopiirkonnaga, vaid keskenduvad tervele kehale. Igale piirkonnale erineva koostise ja toimeainetega, millest on välja kasvanud mõiste multimasking ehk erinevate toimete ja maskide kombineerimine.
Kui kõik looduslik, isetegemist ja eksperimenteerimist võimaldav näib lähiaastate põhisuundumus, siis suurimaks kukkujaks on paraku luksusbrändid. Kaasaegne tarbija otsib parimat lahendust ja sobivaimat koostist. Muu hulgas on toonud see kaasa klassikaliste kosmeetikatoodete jaemüügikanalite muutumise, kus paljud uuema ajastu brändid on oma turundustegevuse sotsiaalmeediasse ja internetti kolinud või kasutavad edasimüüjatena apteegikette. Dermakosmeetika populaarsus kasvab lähiaastatel veelgi, sest toob apteegikettide kaudu innovaatilised toimeained tarbijale kätte, pakkudes lisaväärtusena juurde nahaprobleeme ravivat või ohjavat toimet.
Kindlasti kuuleme lähiaastatel bio- ja geenitehnoloogiast, mille areng võimaldab juba praegu ilutooteid kohandada vastavalt inimeste erinevatele reaalsetele vajadustele. Lähitulevik toob ilmselt ka siinsele turule DNA-testid, mis näitavad detailselt ära nahas toimuvad protsessid nagu kollageeni lagunemise, antioksüdantide taseme ja naha vastupanuvõime vabade radikaalide vastu. Saadud andmed on paljuski ravimi- ja kosmeetikatööstusele vajalikuks infopagasiks, mille pealt juurutada personaalseid 3D-nahahooldustooteid.
Uuema aja tarbija veedab suure osa ajast kas nutiseadmes või arvutis, mistõttu on loogiline tuua samasse keskkonda üle ka oma ostud. See on tekitanud turul olukorra, kus müügiahelast on kadunud iluspetsialist, kellelt sai alati nõu küsida ja kelle soovitustest lähtuvalt oma iluoste tehti. Eriti jõuliselt on uue ajastu brändid oma turundustegevuse vaid internetipõhise teinud, reklaamikanalina Instagram ja Facebook, koduleht rohkem e-poe eesmärgiga.
Isetegemise võlu
Teadlikkuse kasv on viinud ka selleni, et inimesed teevad paljuski iluprotseduure ise. Mugavus on 2018 kindel märksõna. Koduseid iluseadmeid tuleb turule aina juurde, pakkudes nii konkurentsi salongiprotseduuridele, kuid salongiteenuste eelisteks jäävad endiselt protseduuri pakkuja teadmised ja kogemused.
Aasta 2018 on aga kindlasti lihtsamate koduste iluseadmete võidukäik, sest turule tulevad kodused laserid, ultraheliseadmed, valgusraviaparaadid, kehahooldusmasinad, massaaži- ja nahapuhastusseadmed.
Ei saa mööda vaadata ka uutest nutikatest mobiilsetest lahendustest, mis aitavad inimese tervislikku seisundit, välimust või naha seisukorda kaardistada sensorite kaudu kogutud info baasil. Eriti kiirelt on sellised iluäpid omaks võtnud noored inimesed. Paljud iluteemalised startup’id peaks jõudma oma tootearendusega 2018.–2020. aastal sellesse faasi, et tulevad ka avalikult turule. Seni on reaalselt toimivaid rakendusi vähe.
Rääkides juba uue põlvkonna kosmeetikatarbijast, sisenetakse turule üha varem ja alumine piir jookseb iga aastaga üha madalamalt. Üks sektor, mille läbimüügid aastal 2018 kindlasti noorte tarbijate turule tuleku arvel kasvavad, on jumestustooted. Tänapäeva tarbija võtab meigimaailma kui võimalust ennast ilutoodete kaudu presenteerida ja positsioneerida. Nende jaoks on tähtis, et ilutooted oleksid sobiva sotsiaalmeedia kuvandiga ning mugavalt kättesaadavad nii mobiilsete lahenduste kui ka e-poodide kaudu. Ostuotsuste mõjutajad on üha enam Youtube’i ja Instagrami staarid, kes on enda ümber loomas “tee ise ja jaga meiega” gruppe.
Uus sihtgrupp
Kosmeetika tarbijaid on iga aastaga turul üha rohkem. Lisaks tarbijate pidevale noorenemisele on edasi nihkunud ka ülemine piir. Nii on 2018. aastal jõudmas turule ka spetsiaalsed 60+ ja 70+ tooted. Kosmeetika aitab üha enam elada täisväärtuslikumalt ning olla elujõulisem ja särav ka kõrges eas. Esimesena tulevad turule spetsiaalsed kaela, käsi ja näonahka toitvad kreemid, pruune laike pleegitavad ja suurenenud poore ahendavad hooldustooted.
Mitmed nišibrändid on töötamas välja jumestussarju vananevale nahale, spetsiaalseid 2in1 tooteid, kus silikoonidega aluskreem ja jumestuskreem juba koos purgis, mida on lihtne aplikeerida ning mis peaks looma nooruslikuma naha värvi ja ebaühtlust katva jume.
Jumestuskreem meestele
Sama suur väljakutse kosmeetikatööstusele on olnud luua jumestustooted spetsiaalselt meestele. Oleme aastaid kuulnud spetsiaalselt meestele välja töötatud nahahooldustoodetest, habeme- ja juuksehooldusest, kuid nüüd on järg jõudnud igapäevase jumestuseni. Esimesed spetsiaalsed meeste- või sooneutraalsed sarjad nägid ilmavalgust juba 2016. aasta lõpus, et pakkuda veelgi laiemat tootevalikut, kombineerida hooldus- ja jumestustooteid ning tagada seejuures toodete naturaalsus.
Viimase trendina toon välja asjaolu, et kosmeetikatööstus on jõudnud arusaamale, et kreemide ja hooldustoodete toime on maksimaalne vaid puhanud inimese nahal. Pinges organism ei pruugi toimeaineid vastu võtta või tekivad organismi üldisest stressisolekust ka väliselt nähtavad sümptomid nagu naha kuivus, ülitundlikkus, punased laigud ja muud nahaärritused. Möödunud aasta rahvusvahelistel messidel oli märgata spetsiaalseid sügavat und soodustavaid heaolutooteid, stressileevendavaid ning aroomiteraapilisi lõõgastavaid tooteid. Suund 2018. aastal on võetud selgelt parema mina poole.
Kokkuvõtvalt saavad uue aasta märksõnadeks olema: puhasta, niisuta, toida, kaitse, liigu värskes õhus, kontrolli oma toitumist ja stressitaset, panusta kvaliteetsesse uneaega!
Tekst: Katrin Pihela, messi Ilu sõnum projektijuht
.
.